Censorforpersonskaber

I censorbekendtgørelsen kapitel 2 står beskrevet, hvilke opgaver der er pålagt censorforpersonskabet. Medlemmerne af censorforpersonskabet kan indbyrdes aftale en arbejdsdeling, hvis der er behov herfor.

Herunder kan du læse mere om de opgaver, censorforpersonen og censorforpersonskabet har ansvar for.

Censorforpersonen skal godkende censorbeskikkelser, inden der indsendes beskikkelsesansøgning. 

Beskikkelse til  beskikkelsesperiode 1. april 2022 - 31. marts 2026 er trådt i kraft. Efterbeskikkelser til perioden skal søges via efterbeskikkelsesblanketten. Den finder du her.

Det er censorforpersonens opgave:

  • at informere den pågældende censor om beskikkelsen.
  • løbende at opdatere en samlet liste over alle censorkorpsets medlemmer med alle relevante oplysninger og kontaktinformationer, som sendes videre til universiteter og eksamenssekretærer.

Ved en ny 4-årig beskikkelsesperiode skal censorforpersonen godkende en samlet liste over de censorer, der har ansøgt om censorbeskikkelse, med en erklæring om, at sammensætningen af korpset opfylder bekendtgørelsens krav § 4 og § 11.

Beskeden sendes til censorbeskikkelse@hum.ku.dk.

 

Hvis der opstår et behov for at beskikke en person i en enkelt eksamenstermin til en eller flere eksamener, i de tilfælde hvor der ikke er censorer i korpset, der kan varetage opgaven, kan vedkommende ad hoc-beskikkes. En ad hoc-beskikkelse er ikke en varig beskikkelse, og personen skal derfor ikke på listen over medlemmer i censorkorpset.

Censorforpersonen godkender ad hoc-beskikkelsen ved at underskrive og indsende en udfyldt ad hoc-beskikkelsesblanket. Du finder blanketten her

 

Censorforpersonskabet har ansvar for at afholde valg af nyt forpersonskab ved hver ny 4 årig beskikkelsesperiode. Valget skal afholdes, når alle censorer er blevet beskikket til censorkorpset.

 

Det er censorforpersonens opgave at fordele opgaver til censur blandt korpsets censorer i samråd med universitetet jf. eksamensbekendtgørelsen. Censorforpersonen skal sikre overholdelsen af tidsfrister og formelle krav med hensyn til tildeling af censorer til eksamener og specialer.

Censorforpersonen skal videreformidle nye regler, arbejdsgange og bedømmelsesfrister etc. til censorer i korpset og har pligt til at informere censorer om, at det er deres ansvar at melde tilbage, hvis de er inhabile som censor i en given eksamen jf. censorbekendtgørelsen § 7.

 

Censorforpersonen modtager censorberetninger om eksamensforløb fra de enkelte censorer efter hver eksamenstermin.

 

Censorforpersonen kan indkalde til censormøder med korpsets censorer og kontaktmøder mellem censorkorps og den faglige institutledelse på universitetet hvert andet år.

Det forudsættes at møderne afholdes over én dag, dvs. uden udgifter til overnatning

 

Censorforpersonskabet forventes at besvare høringer om studieordninger og væsentlige ændringer i uddannelsernes studieordninger, der berører prøve- og eksamenssystemet jf. censorbekendtgørelsen §6, stk. 2, nr. 4.

 

Som censorforperson håndterer du persondata for censorer og studerende, du er dermed underlagt gældende lovgivning på området. Se mere om regler og retningslinjer på datatilsynets hjemmeside