Censorledelsen

Censorbekendtgørelsen beskriver, hvilke opgaver der er pålagt censorledelsen. Medlemmerne af censorledelsen kan indbyrdes aftale en arbejdsdeling, hvis der er behov herfor.

Nedenfor kan du læse mere om de opgaver, censorforpersonen og -ledelsen har ansvar for.

Censorforpersonen skal godkende censorbeskikkelser, inden der indsendes beskikkelsesansøgning. 

Beskikkelse til  beskikkelsesperiode 1. april 2022 - 31. marts 2026 er trådt i kraft. Efterbeskikkelser til perioden skal søges via efterbeskikkelsesblanketten. Den finder du her.

Det er censorforpersonens opgave:

  • at informere den pågældende censor om beskikkelsen.
  • løbende at opdatere en samlet liste over alle censorkorpsets medlemmer med alle relevante oplysninger og kontaktinformationer, som sendes videre til universiteter og eksamenssekretærer.

Ved en ny 4-årig beskikkelsesperiode skal censorforpersonen godkende en samlet liste over de censorer, der har ansøgt om censorbeskikkelse, med en erklæring om, at sammensætningen af korpset opfylder bekendtgørelsens krav.

Beskeden sendes til censorbeskikkelse@hum.ku.dk.

 

Hvis der opstår et behov for at beskikke en person i en enkelt eksamenstermin til en eller flere eksamener, i de tilfælde hvor der ikke er censorer i korpset, der kan varetage opgaven, kan vedkommende ad hoc-beskikkes. En ad hoc-beskikkelse er ikke en varig beskikkelse, og personen skal derfor ikke på listen over medlemmer i censorkorpset.

Censorforpersonen godkender ad hoc-beskikkelsen ved at underskrive og indsende en udfyldt ad hoc-beskikkelsesblanket. Du finder blanketten her

 

Censorledelsen består af en forperson samt en eller flere næstforpersoner, og vælges for en 4-årig periode svarende til censorkorpsets beskikkelsesperiode. Valg af korpsets censorledelse finder sted snarest muligt efter nybeskikkelse af korpset. I forbindelse med valget overdrages opgaver og relevante dokumenter til den nye censorledelse.

 

Censorledelsen fordeler efter samråd med universitetet opgaverne til censur blandt censorerne i korpset. Ved fordelingen tages der hensyn til eventuelle særlige forudsætninger vedr. censors fagkyndighed, ligesom det påses, at fordelingen sker i overensstemmelse med bekendtgørelsens bestemmelser, bl.a. således at en censor ikke er inhabil ved en given prøve, og at der ikke forekommer gensidig censur.

Censorforpersonen skal desuden videreformidle eventuelle nye regler, arbejdsgange og bedømmelsesfrister etc. til censorer i korpset.

 

Censorforpersonen modtager censorberetninger om eksamensforløb fra de enkelte censorer efter hver eksamenstermin.

 

Censorforpersonen kan indkalde til censormøder med korpsets censorer og kontaktmøder mellem censorkorps og den faglige institutledelse på universitetet hvert andet år.

Det forudsættes at møderne afholdes over én dag, dvs. uden udgifter til overnatning

 

Censorforpersonskabet forventes at besvare høringer om studieordninger og væsentlige ændringer i uddannelsernes studieordninger, der berører prøve- og eksamenssystemet (jf. censorbekendtgørelsen).

 

Som censorforperson håndterer du persondata for censorer og studerende, du er dermed underlagt gældende lovgivning på området. Se mere om regler og retningslinjer på datatilsynets hjemmeside