Klage- og ankesager

I eksamensbekendtgørelsen kan man læse om de studerendes muligheder for at klage over prøver. De studerende kan klage over:

  • Retlige spørgsmål
  • Eksaminationsgrundlaget (spørgsmål, opgaver og lignende)
  • Prøveforløbet
  • Bedømmelsen

De studerende klager oftest over bedømmelsen. Nedenfor er censorernes og censorforpersonens roller i henholdsvis klage- og ankesager beskrevet.

Klagesager

Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål vedrørende klagesager.

 

Når universitetet modtaget en eksamensklage, sendes denne til høring hos bedømmerne, der har 2 uger til at fremsende en fælles udtalelse. Juli måned indgår ikke i bedømmernes frist. Universitetet beder bedømmerne om at vurdere, om klager bør tilbydes:

  • en ny bedømmelse (ombedømmelse), dog ikke ved mundtlige prøver,
  • en ny prøve (omprøve), eller
  • om klagen bør afvises, således at klager ikke får medhold.

Du kan læse mere om, hvad en udtalelse fra bedømmere bør indeholde i notat af 25. august 2023 i Den gode bedømmerudtalelse (pdf).

Når universitetet har modtaget den fælles udtalelse, sendes denne til kommentering hos klager. Hvis klager kommer med nye oplysninger, der kan have betydning for sagens afgørelse, vil klagers kommentarer blive sendt til bedømmerne med henblik på en vurdering af, om de nye oplysninger giver anledning til at ændre på den oprindelige udtalelse.

 

 

Hvis en studerende tager imod tilbud om ombedømmelse eller omprøve, kontakter universitetet censorforpersonen, der anmodes om at udpege en ny censor.

 

 

En klage over censor behandles af censorforpersonen, da det ikke vedrører den faglige bedømmelse af eksaminandens præstation, men den enkelte censor. I praksis sender universitetet klagen til censorforpersonen, der anmodes om en udtalelse inden for en frist på 2 uger.

 

Ankesager

Her kan du finde svar på de oftest stille spørgsmål vedrørende ankesager.

 

Hvis en klager ikke får medhold i en klage, kan afgørelsen ankes til et ankenævn.
Universitetet nedsætter en ankenævn hurtigst muligt efter en anke er indgivet. Et ankenævn består af to censorer, en eksaminationsberettiget underviser og en studerende inden for fagområdet.

 

 

Censorforpersonen udpeger de to censorer og udpeger den ene som forperson for ankenævnet. Universitetet (i praksis studielederen på det pågældende fag) udpeger underviser og den studerende.

Når ankenævnet er nedsat, sender universitetet alle sagens akter til nævnet. For at nævnet er beslutningsdygtigt, skal alle medlemmer deltage i nævnets drøftelse, der kan foregå skriftligt, herunder elektronisk. Det er ved elektronisk drøftelse vigtigt at være opmærksom på, at den studerendes personoplysninger skal beskyttes (fortrolig kommunikation).

Hvis der ikke kan opnås enighed i nævnet, skal drøftelsen afsluttes ved et møde, hvor alle nævnets medlemmer skal være til stede. Hvis drøftelsen afsluttes med afstemning, og der er stemmelighed, er formandens stemme udslagsgivende.

Ankenævnets virksomhed er omfattet af forvaltningsloven, hvilket har størst praktisk betydning i forhold til inhabilitet og tavshedspligt.

 

 

Nævnets afgørelse kan resultere i:

  • tilbud om ny bedømmelse (ombedømmelse) ved nye bedømmere, dog ikke ved mundtlige prøver,
  • tilbud om ny prøve (omprøve) ved nye bedømmere, eller
  • at klager ikke får medhold i klagen

Ankenævnets afgørelse skal være skriftlig og begrundet og skal sendes til universitetet senest 2 måneder efter, at anken er indgivet. Universitetet sender afgørelsen til klager, der ikke har mulighed for at indbringe afgørelsen for andre administrative myndigheder. Klager har dog mulighed for at klage til rektor over retlige mangler, f.eks. at forvaltningslovens regler ikke er overholdt.

Hvis nævnet under ankesagens behandling bliver opmærksom på fejl eller mangler ved en prøve, skal nævnet (i praksis formanden) orientere universitetet herom med en faglig vurdering af fejlenes eller manglernes omfang. Det er herefter universitetets pligt at træffe de fornødne foranstaltninger for at afhjælpe disse fejl og mangler.

 

 

Censorforpersonen er altid velkommen til at kontakte juristerne i Uddannelse & Studerende på eksamensklager@hum.ku.dk